Skal skattekontoret hjælpe mig med opgørelse af kursgevinst på aktier?

Som det er de fleste bekendt, er beregning af skat på aktier overordentlig kompliceret.

Jeg har i 2002 solgt en aktiepost jeg har haft i mange år, men har svært ved at beregne hvad jeg skal påføre selvangivelsen.

Mit spørgsmål er:

Er skattemyndighederne (ligningskontoret) i min kommune forpligtet til at hjælpe mig med at lave en beregning af den kursgevinst, som jeg skal påføres selvangivelsen?

SVAR:

Ligningsmyndigheden i din kommune er ikke forpligtet til at lave din selvangivelse, men den er forpligtet til at være dig behjælpelig med at afklare spørgsmål. I virkeligheden går deres pligt til at hjælpe så langt, at det nok ender med at være dem, der beregner, hvad der skal påføres selvangivelsen.

Men selv om de skal hjælpe, er det dig, der skal komme med oplysningerne og dokumentationen. Og det er tit det sværeste af det hele.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen