Kan min mand kræve, at hans arbejdsgiver betaler for skærmbriller?

Kan en medarbejder, som sidder ved en PC ca. 37 timer om ugen, stille krav om tilskud til skærmbriller?

Min mand begyndte på en ny arbejdsplads i januar måned i år, og efter en uges intensivt arbejde kunne han mærke pine i hans øjne og stærke hovedsmerter. Han har nævnt til sin arbejdsgiver, om det kunne være muligt at købe nye briller til ham. Men arbejdsgiveren ment ikke at det var nødvendigt. Hvad skal der gøres, for at bevise chefen, at der er behov for disse??

Min mand gik til optikeren og fik at vide, at han skal have briller, især når han belaster sine øjne ved computeren i så lang tid om dagen. Men igen, arbejdsgiveren svarer kort (efter en udsendelse i TV ), at det er fusk med optikermedarbejderne, som skal bare tjene penge.

SVAR:

Jeg vil anbefale, at din mand får en henvisning til en øjenlæge, således at der kan fremlægges lægedokumentation for, at der er behov for skærmbriller.

Efter en bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler skal arbejdsgiveren betale for skærmbriller, såfremt den ansattes egne briller ikke kan anvendes.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk