Kan jeg straffes for at følge min chefs ordre om at sælge øl, vin og spiritus efter kl. 20?

Jeg har et arbejde i en kiosk, hvor chefen har bestemt at vi også skal sælge øl, vin og spiritus i tidsrummet fra 20:00 til 06:00, hvor der ellers burde være lukket for det.

Hvis der kommer en kontrol af hvorvidt vi sælger disse alkoholiske drikke i det tidsrum vi ikke må, mens jeg er på arbejde, kan jeg da få en bøde, anmærkning på straffeattesten eller lignende?

Svar:

Salg som anført straffes med bøde.

Det er den erhvervsdrivende, altså din arbejdsgiver, der er ansvarlig.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern - Tarm