Hvor længe vil bøde for butikstyveri stå i min straffeattest?

Jeg er netop blevet taget for butikstyveri for et beløb på ca. 80 kr. Jeg har fået at vide, at jeg får tilsendt en bøde på 300 kr.

Hvor lang tid vil dette figurere på straffeattesten, og vil det ved udløbet blive slettet fuldstændigt?

Svar:

Det kommer lidt an på hvor gammel du er.

Er du 15-18 år og er det 1. gang så vil straffen stå på straffeattesten i 1 år.

Er du ældre eller er det ikke første gang, så medtages straffen i 2 år fra endelig afgørelse.

Men straffen vil stadig i 10 år stå i efterforskningsregistret.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern - Tarm