Kan jeg få revalideringsydelse, mens jeg er gravid og på barsel?

Jeg står og skal til at begynde på en uddannelse, som jeg har været så heldig at få bevilget revalideringsydelse til.

Nu er det imidlertid sådan, at jeg godt kunne tænke mig at få et barn inden for de næste par år - altså mens jeg stadig er under uddannelse.

Hvordan er jeg så stillet mht. revalideringsydelsen, mens jeg er gravid og på barsel?

Svar:

Efter lov om aktiv socialpolitik § 55 bevarer du revalideringsydelsen, når du har ret til fravær p.g.a. graviditet, barsel og adoption efter reglerne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselsorlov mv..

Det vil sige op til 4 uger før fødslen, barselsperioden på 14 uger efter fødslen og yderligere 32 uger, medmindre faderen vælger at tage barselsorlov efter den 14. uge efter fødslen.

Det forudsætter dog, at der er iværksat en revalidering efter en erhvervsplan og at du får revalideringsydelse. Bestemmelsen gælder ikke under forrevalidering.

Kommunen kan yderligere forlænge revalideringsperioden p.g.a. sygdom (egen), pasning af syge børn, manglende pasningsmulighed af børn.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde