Er det selvtægt eller vold at hjælpe folk i nød?

For et par uger siden hørte jeg i lokalradioen, at en ung pige blev "slæbt", med et godt greb i hendes arm, et godt stykke gennem byen og voldtaget i et afsidesliggende grønt område, af en fremmed mand. Undervejs passerede de flere mennesker, pigen råbte om hjælp, men ingen reagerede, ingen gjorde noget for at hjælpe hende.

Min mand og jeg snakkede om, hvorfor ingen reagerede, at folk måtte have været bange for at blive indblandet. Mit spørgsmål er så:

Hvad sker der hvis man blander sig, altså bortset fra, at man risikerer et par på hovedet.

Hvis man bliver nødt til at bruge vold, for at hjælpe andre, hvad så, kan man blive straffet for det.

Eller hvad hvis man spænder ben for en taske- eller butikstyv på flugt.

Vi har aldrig, gud ske tak, været udsat for det, men er ikke i tvivl om, at vi ville hjælpe i en given situation.

Svar:

Det er hverken vold eller ulovlig selvtægt, hvis du og din mand griber ind over for vold, selvtægt eller butikstyveri. Men I må ikke anvende magt ud over, hvad der er nødvendigt for at anholde en forbryder.

I kan roligt spænde ben for en butikstyv, der forsøger at flygte, lige som I kan befri den unge pige, der blev slæbt gennem byen.