Har jeg ret til ferie under virksomhedsrevalidering?

Jeg står for, at skulle i virksomhedsrevalidering og vil i den forbindelse høre, om hvilke regler der gælder for afholdelse af ferie.

Revalideringen vil enten være med løntilskud fra kommunen eller revalideringsydelse.

Den konsulent der er tilknyttet dette projekt, mener ikke man er berettiget til ferie. Dog uden at kunne finde den lovmæssige baggrund for denne holdning.

Svar:

Der skal skelnes mellem om man modtager revalideringsydelse eller løn under optræning/oplæring. Det du kalder løntilskud.

Såfremt man modtager revalideringsydelse bevares denne også under ferien. Revalideringsydelsen indebærer ikke at man optjener feriepenge til næste ferieår.

Såfremt man modtager løn under optræning/oplæring optjener man feriepenge til næste ferieår. Ved ferieafholdelsen kan man ikke samtidig få løn når man får feriepenge. Såfremt man ikke har optjent ret til feriepenge, f.eks. ved ferieafholdelse i det første revalideringsår kan der ydes kontanthjælp i ferien såfremt man opfylder betingelserne herfor.

Spørgsmålet om selve retten til at afholde ferie i det første ferieår, må bero på aftale med arbejdsgiveren

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde