Hvad sker der med min kontanthjælp, hvis jeg holder ferie i USA?

Jeg er på kontanthjælp og har været det siden 1/9-01. Jeg har optjent feriepenge i den tid jeg arbejdede inden. Mit spørgsmål går på, at jeg gerne vil holde ferie og bruge den til at rejse til USA og søge job i. Dvs. jeg vil bruge mine feriepenge til at betale rejse, ophold mv. Hvad sker der med min kontanthjælp ?

1. Jeg får ikke kontanthjælp i de 30 dage jeg regner med at være væk ?
2. Eller bliver hele beløbet (feriepengene) modregnet i flere måneder fremover, som i mit tilfælde ville betyde at jeg ikke kunne få kontanthjælp i næsten 3 måneder ?

SVAR:

Du kan selvfølgelig ikke modtage kontanthjælp i den periode du holder ferie.

Ellers modregnes ferien alene i kontanthjælpen for det antal dage, feriepengene er beregnet til at dække.

Det fremgår således af aktivlovens § 32. "Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække."

For at anskueliggøre det med et eksempel:

Du modtager 15.000 kr i feriepenge gældende for 15 feriedage. På det tidspunkt hvor feriepengene kommer til udbetaling, dvs. når du holder ferie, skal du leve af feriepengene i 15 dage og får så kontanthjælp for de andre 15 dage for en måned. Du kan dog ikke få kontanthjælp for de andre 15 dage, hvis du fortsat holder ferie, medmindre kommunen giver tilladelse hertil.

Under alle omstændigheder skal du sige til kommunen, at du holder ferie i 30 dage og derfor ikke skal have kontanthjælp i perioden.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde