Hvor meget stiger min kontanthjælp, når jeg har født et barn?

Jeg har den 10.12 2001 født et barn.

Jeg har indtil nu fået en kontanthjælp på kr. 7.528,00 før skat. Hvilken ydelse er jeg berettiget til efter fødslen?

Hvis ydelsen stiger, er den så gældende fra den dag hvor jeg fødte, og vil der så skulle ske en udbetaling med tilbagevirkende kraft?

SVAR:

Du er berettiget til forsørgertaksten fra det tidspunkt du er forsørger. Det vil sige fra barnets fødsel. Taksten er pr.1.1.02  10.522 kr. pr. måned. Jeg vil mene, hvis du ikke har fået forsørgertaksten fra 10.12.01, at du skal have den med tilbagevirkende kraft. Kommunen har jo automatisk fået oplyst gennem sundhedsplejen, at du har født den den nævnte dato. Kommunen har således været vidende om, at du er forsørger fra den pågældende dato.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde