Fra hvornår får jeg min russiske hustrus personfradrag?

I august 2001 blev jeg gift med en russisk pige. Hun fik midlertidig ophold/arbejdstilladelse i starten af december 2001. Hun havde ingen indkomst i år 2001, og hun har opholdt sig i Danmark siden 16. juni 2001.

Jeg har haft fast arbejde og betalt skat i Danmark hele året og vi er bosiddende i Danmark.

Mit spørgsmål er: Har min kone ret til et fuldt personligt fradrag på ca. 33.000-36.000 for år 2001 og kan dette blive overført til mig? Er der andre fradrag jeg kan få glæde af og dermed få penge tilbage fra skattevæsenet i år 2002?

I den kommunale skatteforvaltning har vi talt med 3 forskellige personer og har fået 3 forskellige svar, nemlig

  1. at hun har et månedligt fradrag kun i december (fordi det var her hun fik arbejdstilladelse),
  2. at hun fik fradraget allerede i august (fordi det var her vi blev gift) og slutteligt
  3. at fradraget gælder fra juni (fordi det var her hun kom til landet)!

Da kommunen mener, at de kan splitte personfradraget op i månedlige bidder er der stor forskel på den økonomiske konsekvens af de 3 svar. Jeg mener, at da min kone er fuldt skattepligtig i Danmark må hun da også være berettiget til et fuldt personligt fradrag, som hun kan give til mig uagtet at hun kun kan arbejde i december. I al materiale jeg kan finde er det personlige fradrag et årsbeløb, ikke et månedligt beløb - kan kommunen overhovedet opdele det i månedlige bidder i denne situation?

Under alle omstændigheder er det utrygt at skatteforvaltningen giver 3 forskellige svar!

Kan I hjælpe mig, evt. med henvisninger til skattelovgivningen

SVAR:

Den 3. af de 3 medarbejdere har ret. Din hustru blev skattepligtig i juni 2001. Enten efter reglen om ophold i kildeskattelovens § 8 eller efter reglen om bopæl i § 7.

Personfradraget i 2001 skal omregnes fra helårsbeløbet på kr. 33.400, så det passer med den periode, som sin hustru har været skattepligtig. Du kan altså få lige godt halvdelen af fradraget overført til dig.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen