Er mit erstatningskrav forældet?

Hej. Jeg er 27 år, og blev som fodgænger i 1994 påkørt af en bil, med deraf tab af hørelse på ca. 70% på mit ene øre. Der var ingen, som dengang tænkte på erstatning i forbindelse hermed. Det er til stor gene for mig i det daglige, og har bl. a. medført at det ikke har været muligt for mig at søge ind i politiet m.m.

Derfor ville jeg høre, om du kunne fortælle mig, om det er muligt at søge erstatning så mange år efter, samt om jeg kan forvente at der er nogle journaler opbevaret fra dengang.

Hvordan skal jeg forholde mig ?

SVAR:

Dit erstatningskrav er forældet, for det skete fem år efter ulykken, hvor du blev påkørt af en bil. Dog kunne du måske have fået forældelsesfristen suspenderet, hvis du "havde været i utilregnelig uvidenhed om" dit krav - for nu at sige det meget juridisk.

Men efter det oplyste, burde du for længst have kendt dit krav, og derfor vil det med stor sandsynlighed være forældet i dag - 15 år efter ulykken.

Jeg kan supplerende oplyse, at kravet forældes på 3 år fra skadestidspunktet, hvis skaden er sket d. efter d. 01.01.2008. Den nye kortere forældelsesfrist gælder også for skader fra før d. 01.01.2008, men først fra d. 01.01.2011

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk