Har jeg ikke ret til ferie med løn i det første ansættelsesår?

Hvis man i sin ansættelseskontrakt er funktionær og har ferie med løn, har arbejdsgiveren da ret til at trække en i løn under ferie i det første ansættelsesår?

Så vidt jeg ved er der ikke nogen aftale med feriekonto, da jeg endnu ikke har fået feriekort for næste ferieår derfra.

Svar:

Ja. Det er o.k. Feriepenge - hvad enten det er 12,5% i feriepenge og ingen løn under ferie eller 1% i feriepenge og ferie med løn relaterer sig altid til sidst udløbne kalenderår, hvor pengene optjentes, til brug efter 1. maj efter udgangen af optjeningsåret.

Ferie med løn er derfor kun noget, som dem som har været hos en arbejdsgiver i (en del af) optjeningsåret før udbetalingsåret får. Dvs. har du været hos din nye arbejdsgiver fra 1. juli 2000 har du ret til 2½ uges ferie med løn. Har du været siden 1. oktober 2000 har du ret til 1 3/4 uge. Den resterende ferie (enten 2½ uge eller 3 1/4 uge) har du optjent hos din sidste arbejdsgiver og den udbetales som 12,5% feriepengegodtgørelse.

Hvis du først har fået arbejde det nye sted efter den 31. december 2000 gælder det samme. Dog har du så optjent retten til dine fulde 5 uger hos din gamle arbejdsgiver, som du var hos i 2000. Din nye arbejdsgiver skal kun svare for de feriepenge, du har tjent i 2001 - til afholdelse pr. 1. maj 2002, dvs. har du været det nye sted fra 1. januar 2001 har du ret til 5 ugers betalt ferie (med løn) fra 1 maj 2002. Er du først startet 1. april har du ret til 3 3/4 uge. Den resterende 1 1/4 uge betales som 12,5% i feriepenge fra din gamle arbejdsgiver.

Her kommer så det sidste problem. Har du haft en anden arbejdsgiver i 2000 burde du have fået en opgørelse over feriepengene, som du kan bruge af fra 1. maj. Feriepengene for hele 2000 skal være indbetalt til den adm. myndighed senest 10. januar 2001. Er det ikke sket ville jeg, hvis jeg var dig, kontakte Feriegiro i en vis fart, så du kan få dine penge fra arbejdsgiveren.

Venlig hilsen

Anders Frederiksen

Ret & Råd, Store Heddinge

Danmarks Familieadvokat samarbejder med Ret & Råd.