Skal vi betale ejendomsværdiskat af vort hus på Færøerne?

Vi har et hus på Færøerne. Skal vi betale lejeværdi og ejendomsværdiskat af vores hus til den kommune i Danmark, hvor vi er hjemmehørende. Lejeværdi og ejendomsværdiskat findes ikke på Færøerne.

Hvis vi skal betale skat, hvilket vurderingsgrundlag vil blive brugt. Der findes ingen offentlig vurdering af huse på Færøerne.

Svar:

I skal betale ejendomsværdiskat til Danmark selv om ejendommen er beliggende på Færøerne. Loven foreskriver, at der skal betales ejendomsværdiskat uanset om ejendommen er beliggende i Danmark eller udlandet.

Som grundlag for ejendomsværdiskatten anvendes ejendommens handelsværdi. I skal selv give et bud på handelsværdien, men skattemyndighederne kan kontrollere dette. Regn med at I ikke slipper med et beløb under anskaffelsessummen medmindre I kan godtgøre, at ejendomsmarkedet er gået ned.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen