Skal jeg arbejde gratis under aktivering?

Kan det være rigtigt, at man skal arbejde uden løn i arbejdsprøvning som en anden kriminel i samfundstjeneste, bare fordi ens mand tjener lige akkurat for meget til at modtage kontanthjælp, og kommunen ikke vil betale sygedagpenge?

SVAR:

Det er korrekt, idet udmålingsreglerne gør, at såfremt ens ægtefælle tjener mere end 2 x kontanthjælpstakst, kommer der ikke noget kontanthjælp til udbetaling.

Kommunen kan dog beslutte at yde op til 1.500 kr pr. måned i aktiveringsgodtgørelse.

Såfremt du ikke deltager i aktivering, har kommunen dog heller ingen sanktionsmuligheder overfor dig. Du kan derfor vælge at lade være med at lade dig aktivere.

Det tilføjes, at nogle kommuner i et sådant tilfælde ikke stiller krav om aktivering, idet de rent moralsk synes, at man ikke skal arbejde gratis.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde