Har kommunen ret til at nægte mig hjælp på grund af min samlevers indkomst?

Jeg har fået hjælp af kommunen til kiropraktor regningen for ca.1 md. siden. Jeg skal nu til kiropraktor igen. Men nu vil kommunen have at vide, hvad min samlever tjener, da de siger at vi bliver betragtet som gift, da vi har boet sammen i 10 år.

Kan det være rigtigt, at han skal betale for mig.?

Jeg er på bistand, og vi har aldrig haft fælles økonomi, så hvad skal jeg gøre?

Svar:

Jeg synes du skal bede om en skriftlig afgørelse og påklag denne om nødvendigt.

Kommunen må ikke inddrage din samlevers økonomiske forhold i vurderingen af, hvorvidt du er berettiget til hjælp.

Det må man kun ved ægtefæller.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde

M