Hvor meget mister min kæreste i kontanthjælp, hvis vi gifter os?

Jeg lever sammen med min kæreste på 10. år, og vi ville gerne giftes, men problemet er,  at hun er på bistand og jeg har arbejde.

Jeg tjener ca 15.000 kr. brutto pr måned og min kæreste ca 10.000 kr. brutto pr måned.

Hvor meget mister vi pr måned?

Svar:

Rent økonomisk er det en dårlig ide, såfremt I gifter Jer. Din kæreste vil med det samme miste ca. halvdelen af kontanthjælpen, idet din løn vil indgå i beregningen. Udmålingen er to gange forsørgertakst, for tiden 2 x 10.245 kr. = 20.490 kr. Derfra fratrækkes din løn på 15.000 kr., således at din kæreste vil få 5.490 kr. brutto om måneden.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde