Skal vi underrette myndighederne om rotter i bageriet?

Jeg arbejder i et bageri, og en af mine kollegaer har set rotter og mener, at de har bosted i bageriet.

Er vi forpligtet til at fortælle det til levnedsmiddelkontrollen, da vores chef endnu ikke ved det?

Det kan godt virke underligt at vi ikke fortæller det til vores chef, men situationen er lidt akavet for tiden!

SVAR:

Hvis der er set rotter i bageriet, bør I orientere jeres chef om problemet, og det er så op til chefen at rette henvendelse til myndighederne.

Jeg mener ikke, at du som ansat har en forpligtelse til at kontakte levnedsmiddelkontrollen - og det vil næppe være særligt klogt at gøre, hvis du vil være sikker på at beholde dit job.

Men du har pligt til at underrette din chef!