Må politiet kropsvisitere mig, når jeg besøger min kæreste i fængslet?

Mit barn og jeg er en gang om måneden på besøg i et fængsel hos mit barns far.

Jeg har fået at vide, at hvis det er en kvindelig retsbetjent, der er på vagt, beder hun folk om at tage alt deres tøj af, så hun kan se, om man har noget med til besøget, som man ikke må have med.

Må hun det?

Svar:

Der kan stilles krav om visitation af en besøgendes yderbeklædning.

Der skal være en konkret mistanke om indsmugling af narkotiske stoffer eller lign.

Videregående visitation ved afklædning af yderbeklædning skal ske på en sådan måde at mindst mulig krænkelse vil ske.

Det kan kun overværes af en person af samme køn og undersøgelse af yderbeklædningen skal ske i overværelse af den besøgende, og der skal stilles anden beklædning til rådighed f. eks. en badekåbe.

Jeg synes, at du skulle anmode om at se det relevante cirkulære, der regulerer netop denne visitation.

Cirkulæret findes i den gule regelsamling under afsnit C l b nr. 16.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern

retraad.gif (5798 bytes)