Kommunen vil ikke hjælpe mig med min skoletrætte datter!

Min datter på 15 år har ikke været i skole i ca. 2 år, da hun er skoletræt.

Jeg har været på kommunen for at få hjælp, men er blevet afvist med den besked, at det ikke var deres problem, men jeg er bange for at min datter er kommet ud i noget skidt, bl.a. tyveri og måske speed.

Hvad gør jeg?

Svar:

Det er i høj grad kommunens problem, at din datter ikke har været i skole, siden hun var 13 år gammel. Der er skolepligt, og kommunen skal hjælpe dig, hvis du ikke kan få hende i skole.

Du har en mistanke om, at hun er ved at komme ud i noget kriminelt med tyveri og stoffer.

Det skal kommunen også hjælpe dig med.

Efter lov om social service § 33, har kommunen tilsynspligt med børn og unge, bl.a. for at kunne "fange" dem, der har brug for hjælp, inden de bliver kriminelle.

Du har krav på at få rådgivning af din kommune - eventuelt for at  få afklaret, hvordan de kan støtte dig, og der er tillige mulighed for, at hele familien får rådgivning sammen.

Derfor skal du kræve af din kommune, at de hjælper dig, så I sammen kan finde ud af, hvad der skal gøres for din datter.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde