Hvordan svinger man lovligt til venstre på cykel?

Når man kommer kørende på cykel i et lyskryds og skal dreje til venstre, har man (mindst) to muligheder for venstresvinget:

 1. man kører over for grønt til modsatte side, venter til det bliver grønt igen og kører.

 2. man kører over for grønt, ser sig for, hvis der ikke er nogen biler, drejer man.

 Er sidstnævnte mulighed lovlig?

Eller skal man som cyklist ALTID vente på modstående hjørne, før man drejer?

Svar:

Du skal som cyklist gøre følgende ved venstresving i vejkryds:

1) køre frem når der bliver grønt,

2) derefter stopper du på modsatte hjørne og orienterer dig,

3) derefter kan du køre frem selv om der er rødt, men kun hvis der ikke kommer trafik fra siderne.

Med venlig hilsen

Ole Larsen

Ret & Råd, Hvidovre

jug-logo.jpg (14017 bytes)