Skal man betale skat ved salg af ting?

Min kone og jeg kom til at diskutere hvad man skal betale skat af.  Nogle eksempler:

1.  Vi har et får gående.  Hvis vi sælger det til en bekendt til vennepris, dvs. ca. hvad det har kostet os i foder, dyrlæge mm., skal man så betale indkomstskat af det ?

2.  Som 1, men med flere får og med fx 100 kr i fortjeneste.

3.  Som 1, men noget man lever af.  Det skal man selvfølgelig betale skat af, men vel kun fortjenesten og man kan trække foder mm. fra ?

4.  Hvis man køber en bil og sælger den igen - skal man så betale indkomstskat af det eller er det bare en omflytning af formue?

5.  Ditto med dyrt indbo eller for den sags skyld mindre dyrt.  Er man principielt set skattesnyder, hvis man sælger en bog antikvarisk og ikke opgiver beløbet på selvangivelsen ?

Alt i alt en pudsig gråzone, hvor vi har svært ved at se hvor grænsen (hvis der er nogen) går.

Hvis man egentlig skal indkomstskattes af fx indtægten ved et bilsalg, så er der mange, der står til en skattebøde, men hvorfor skulle det være ok, når man fx ikke må undlade at opgive indtægterne ved fx en gadebod med kartofler.

1. Der er ingen fortjeneste = ingen skat. Man kan overveje om den bekendte får en gave, hvis han køber til under pris. Gaven vil være skattepligtig. I realiteten dog ingen skat.

2. Fortjenesten er skattepligtig uanset om det er erhverv eller hobby.

3. Ja - fortjeneste skattepligtig og udgifter kan fratrækkes.

4. Omflytning af formue = ingen skat.

5. Nej - så længe der ikke er tale om hobby eller erhverv eller spekulation, er man ikke skattepligtig.

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen