Kan jeg få kontanthjælp, selv om jeg flytter ind i min kærestes hus?

Hej.
Jeg vil meget gerne vide om jeg stadig kan modtage kontant hjælp, hvis min kæreste og jeg flytter sammen i et hus han vil købe?

Jeg skal kun bor der, ikke være med til at købe huset. Og vil jeg så få det samme antal kroner som hidtil??

I øjeblikket bor jeg i en lejerbolig og han i en ejerbolig.

Med venlig hilsen og tak
S.

Svar:

Samlevende betragtes som enlige i forhold til kontanthjælp. Du vil således modtage det samme i underhold som nu.

Det er ikke oplyst om du får særlig støtte til boligudgiften nu. Såfremt du flytter sammen med kæresten, sker der en ligedeling af boligudgiften som beregningsgrundlag for, om du kan modtage særlig støtte til denne.

Såfremt du får denne særlige støtte, vil den altid blive ydet mod tilbagebetaling, da det er en ejerbolig. Hvis boligudgiften er uforholdsmæssig høj, kan beregningsgrundlaget for boligudgiften nedsættes til almindelig og gennemsnitlig boligudgift i forhold til dit forsørgelsesgrundlag (kontanthjælpen).

Hvis du er under 25 år, kan du som udgangspunkt ikke få hjælp til betaling af boligudgiften.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde