Jeg blev fyret, mens jeg var på ferie!

Jeg vil gerne spørge, om I kunne hjælpe mig med et lille spørgsmål.

Er det ifølge funktionærloven lovligt at fyre en medarbejder under hans ferie?

Medarbejderen har været ansat i det pågældende firma i 6 måneder.

Svar:

Selv om det må være rædselsfuldt at få en opsigelse under ferien, er der for så vidt intet juridisk forkert i det.

At man så kan synes, at arbejdsgiveren burde vente til efter ferien er noget andet.

En opsigelse skal gives senest ved en måneds udgang, da opsigelsesvarslerne løber fra den første til den sidste i en måned. Da månedens start således er skæringsdag, kan man jo godt forstå, at arbejdsgiveren vælger at opsige under en ferie, hvis ferien ellers er årsag til, at han skal betale løn en måned mere.

Så længe opsigelsesvarslerne er overholdt og fyringen i øvrigt er sagligt begrundet, er der intet i vejen for fremgangsmåden.

Med venlig hilsen

Anders Frederiksen

Ret & Råd, Store Heddinge

retraad.gif (5798 bytes)