Bortfalder garantien, når klistermærket er brudt?

Davs!

Jeg vil gerne have nogle oplysninger omkring en garanti på en computer.

Når man køber en ny computer i et supermarked, er der på bagsiden en klistermærkat, som skal vise sælger, at man ikke selv har haft computeren åbnet. På mærkaten står, at garantien bortfalder, såfremt mærkaten er brudt.

Vi har diskuteret, hvorvidt dette er lovligt eller ej. Kan du give nogle oplysninger omkring fænomenet?

Svar:

En sælger kan ikke ændre på din såkaldte reklamationsret ved at påsætte en klistermærket. Eller svaret på anden vis, så skal sælgeren gratis udbedre alle fejl og mangler, der måtte vise sig ved computeren inden for det første år - og det gælder uanset, om du har brudt klistermærket eller ej.

Men yder sælgeren en garanti ud over det første år, så kan den godt være betinget af, at  klistermærket ikke må være brudt.