Kan min arbejdsgiver kræve, at jeg arbejder over?

Kan en virksomhed i forbindelse med omlægning af sin organisation og fyring af personale kræve, at det tilbageblevne personale skal tage overarbejde for at klare "bunkerne/restancerne"?

Svar:

Det politisk korrekte svar er: Det kommer an på, hvordan du er ansat. Alt  afhængig af, om du er ansat på overenskomstvilkår, som tjenestemand, i  jobtræning, efter funktionærloven eller helt individuelle aftaler, skal du dykke ned i det retlige grundlag for ansættelsen, dvs. loven, overenskomsten, ansættelseskontrakten for dér at finde svaret.

Er du ansat på en overenskomst vil jeg anbefale dig at gå til eksperterne på dét område, nemlig dem der har lavet overenskomsten, din fagforening.

Det juridiske svar på dit spørgsmål - under den forudsætning, at du er ansat  på en individuel kontrakt - er: I langt den overvejende del af de  ansættelsesaftaler (inkl.. funktionæraftaler) der indgås, kan en arbejdsgiver  ikke kræve overarbejde! Så her vil svaret typisk være nej - du skal dog stadig se i din kontrakt.

Årsagen til, at der ligger bunker/restancer er i relation til de blivende  medarbejdere og dit spørgsmål underordnet. Det er et spørgsmål, som kun er relevant for de fyrede medarbejdere - er omstruktureringen reel?

Det praktiske svar - som jeg ærlig talt synes er det vigtigste svar for dig,  er: Vær fleksibel, men bevar respekten for dig selv. Acceptér ikke mere end at du kan holde din egen ære ud!

Du skriver, at der er foretaget fyringer pga. omstruktureringer m.m. Dette  betyder, at man ikke har haft brug for visse medarbejdere. Der er mange  momenter i bedømmelsen af, hvad der gør en kvalificeret medarbejder. Der er  dels de sociale kvalifikationer, hvor godt passer man ind i gruppen, der er  dels de faglige, hvor meget kan man af de ting, arbejdsgiveren har brug for, og så er der dels flittigheden, hvor meget gider medarbejderen at engagere  sig.

Et ansættelsesforhold (efter min opfattelse) er et gensidigt forhold, som på  ingen måde blot handler om at lave de 5 ting, som står i ens kontrakt, for hvilket man får sin timeløn incl. øreafrundning. Et arbejde er et sted, hvor  man tilbringer det meste at sit vågne liv. Man skal have det godt. Jo bedre  man ønsker at have det, desto bedre får man det.

Og tryk avler modtryk. HVIS du nægter at overarbejde (selvom du nok ikke  SKAL acceptere og derfor har RET til at sige nej) - måske i sympati for dine  fyrede kolleger - kan du nok være ganske sikker på, at din arbejdsgiver  tager den holdning med i betragtning næste gang der skal omstruktureres.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje situationen ikke ud fra din JURIDISKE  RET men ud fra, at du skal fortsætte med at indgå i den helhed, som din  arbejdsplads udgør. Bare du kan stå inde for dit valg!

Venlig hilsen

Anders Frederiksen

Ret & Råd, Store Heddinge

retraad.gif (5798 bytes)