Hvad er en aktieoption?

Jeg er blevet tilbudt aktieoptioner af den virksomhed jeg arbejder i.

Desværre må jeg tilstå, at  jeg ikke helt forstår baggrunden for aktie optionerne.

Jeg er eksempelvis berettiget til at købe 1458 aktier i selskabet a nominelt 20 kr. til en strikepris på 733 kr pr. aktie. Hvad betyder dette ?

Hvad er en strikepris ?

Pt. er kursen på den pågældende aktie ca. 950, mens den sidste år ved samme tid var ca. 500.

Jeg vil først have mulighed for at udnytte optionerne i Marts 2003 efter offentliggørelse af årsregnskabet 2002.

Svar:

For så vidt angår dit første spørgsmål, betyder det, at du kan købe for den pris, ligegyldigt hvad markedsprisen så end er til det tidspunkt, alt efter hvad der står i optionen.

Eksempelvis: Har man aktiekøbsoptioner i en børsnoteret virksomhed, og det tidspunkt kommer, hvor de kan udnyttes, ser man den dag i kurslisten for selskabet for at se om det kan betale sig. Da kursen lige nu er højere end optionskursen, kan du håbe på at det fortsætter sådan.

Hvis markedsprisen er 1.000 på exercisetidspunktet i marts 2003 og du kan købe for 733 kr., kan du købe 1458 aktier a 733 kr.,  hvilket er en samlet udgift på 1.068.714 kr., og straks efter sælge dem for 1.458.000 kr. og dermed tjene ca. 390.000 kr. på et minut minus handelsgebyret til banken. Banken vil sikkert gerne låne dig millionen mod at få sikkerhed i aktierne.

Ren sikkerhed, ingen problemer.

Du kan selvsagt også holde på aktien lidt længere tid efter marts 2003 efter du har købt den, hvis du vil spekulere i, at værdien stiger. Selskabets interesse ligger selvsagt i, at du bliver der for at kunne tjene kassen, når exercisetidspunktet indtræder.

Der ligger naturligvis ikke i dette brevkassesvar noget investment advice - for det må du tale med din bankrådgiver.

Med venlig hilsen

Keller Advokatfirma

Flemming Keller Hendriksen
Advokat, Non-practising Solicitor of the Supreme Court of England and Wales