Må SID opkræve kontingent gennem min arbejdsgiver?

Har SID lov til at kræve fagforenings kontingent igennem min arbejdsgiver, uden at have mit accept til det?

De har rent faktisk gjort det gennem lang tid hos mine kollegaer på arbejdspladsen. Jeg mener det er en ulovlig handling, da de ikke har medlemmets tilsagn om denne service.

Svar:

SiD har kun lov til det, hvis de har indgået en såkaldt eksklusivaftale med arbejdsgiveren, dvs. en aftale om, at alle medarbejdere, der arbejder på SiD's fagområde, skal være medlemmer af SiD.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk