Skal jeg betale skat af penge, jeg har tjent i Norge?

 Kære brevkasse,

Jeg skal i år arbejde en måned i Norge. Jeg har forstået at jeg vil blive beskattet af indkomsten i Danmark. Jeg er bosiddende i Odense kommune.

Mine spørgsmål i den anledning er:

1. Om det vil ske efter de såkaldte ”exemptionsregler”, således at jeg opnår et forholdsvis nedslag i den danske skat, eller om jeg helt enkelt skal betale fuld dansk skat, modregnet hvad jeg måtte have betalt i norsk skat ?

2. Skal jeg betale dansk arbejdsmarkedsbidrag og tvungen opsparing af den norske indkomst ?

Spørgsmålene er ikke så ligetil som de ser ud. Jeg har nu spurgt 3 gange i min skatteforvaltning og hver gang fået et nyt svar!

Venlig hilsen og tak for en god brevkasse.

Svar:

Tak for dit spørgsmål

Med fare for at du får et fjerde svar, der afviger fra de 3 første:

Lempelsen sker efter ”exemptionsprincippet”, dvs. at der lempes med den skat, der forholdsmæssigt falder på den norske indkomst (i modsætning til credit, hvor der lempes med det mindste af

Om du skal betale arbejdsmarkedsbidrag afhænger af, om din arbejdsgiver er dansk eller norsk. Er arbejdsgiveren norsk, skal du efter min opfattelse ikke betale arbejdsmarkedsbidrag.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen