Kan min mand og jeg begge være værger for vor voksne datter?

Min datter blev umyndiggjort i 1977. Dengang kunne kun den ene forælder være værge. Det blev mig.

Nu har jeg for nylig hørt, at begge forældre kan være værger. Er det rigtigt?

I så fald vil jeg gerne vide, om vores sag kan ændres, så min man også bliver værge.

SVAR:

Der kan fortsat kun være een værge for en voksen.

En ændring, hvorefter forældre i forening kunne være værger for voksne børn, blev overvejet i værgemålsudvalget, men et flertal i udvalget mente ikke, at der var burde indføres en sådan regel, og den blev ikke gennemført ved værgemålsloven, som trådte i kraft d. 01.01.1997.