Kan min søn få min nye mands efternavn?

Jeg har en søn på 7 år, som ikke har haft samvær med sin biologiske far siden han var 1½ år gammel, og derfor har jeg også den fulde forældremyndighed samt han har mit efternavn.

Sagen er nu den, at min nuværende samlever og jeg har planlagt bryllup samtidig med barnedåb (fællesbarn). Jeg tager mit mands efternavn men kan min søn også få efternavnet uden adoption, ellers vil han jo være den eneste i den lille familie, som ikke hedder det vi andre gør.

SVAR:

Din søn kan godt få din nye mands efternavn, hvis din nye mand er indforstået hermed. Det er dog en betingelse, at din nye mands efternavn ikke er erhvervet ved ægteskab.

Den biologiske fader skal ikke samtykke til navneændringen, som sker ved anmeldelse til ministerialbogen på kordegnekontoret (personregisteret i Sønderjylland).