Dækker kaskoforsikringen, når min bil er blevet stjålet, efter at pladerne var klippet?

D. 28/05-2000 bliver jeg stoppet af politiet i en almindelig kontrol, efter at have tjekket kørekortet, bliver centralen kaldt op, og betjenten får at vide, at min bil er efterlyst for manglende syn. Han meddeler mig at pladerne bliver klippet, så jeg kan ikke køre videre. Så der står jeg med 3 børn, og ingen bil. Det skal her tilføjes at jeg IKKE har modtaget nogen indkaldelse til syn.

Lørdag aften tager jeg med min nabo ud for at hente bilen, men den er væk: Jeg regner med at det er politiet der har fjernet denne, så jeg melder intet før om mandagen, hvor jeg, efter at have fået af vide, at politiet ikke havde fjernet den, melder den stjålet.

Bilen er blevet fundet i en skov, hvor den er kørt ind i et træ.

Jeg hører fra mine venner, at forsikringen IKKE vil dække, hvis der ikke er plader på denne når den er stjålet, jeg kontakter derefter forsikringsoplysningen, hvor jeg får at vide at der ikke er nogen regel, om hvorvidt forsikringen dækker.

Så nu står jeg med en smadret bilen, hvpor pladerne er klippet, uden at jeg har fået indkaldelse, samt hvor mit forsikringsselskab siger at de IKKE vil dække skaden, til trods for at forsikringsoplysningen siger at der bliver taget stilling fra situation til situation, men at det må konkluderes at jeg har handlet i god tro, netop da der har været meget vrøvl med de automatiske indkaldelser til periodisk syn.

Kort "hvad kan jeg gøre nu"

SVAR:

Du skal af bevismæssige grunde insistere på, at bilen bliver takseret, så denne opgørelse kan danne baggrund for dit krav mod selskabet.

Jeg er enig med forsikringsoplysningen i at skaden bør dækkes - især hvis du har været i god tro om, at du ikke har været indkaldt til syn.

Du vil kunne få retshjælp til en sag mod selskabet, hvis de stadig nægter at betale for skaden.

Med venlig hilsen

Thomas Damsholt

Ret & Råd, Lyngby