Kan jeg sige op uden varsel i prøveperioden?

Jeg er ansat som funktionær hos et lille firma, men har lige sagt op til fordel for et andet job. Jeg har været ansat på prøve i 3 måneder, og jeg sagde mit job op inden prøveperioden udløb.

Efter hvad jeg har forstået har jeg således 14 dages opsigelse, men er det gældende fra den første i måneden eller fra dags dato?

SVAR:

Det er arbejdsgiveren, der har 14 dages opsigelse i prøvetiden. Som arbejdstager kan man sige op fra dag til dag, medmindre man har aftalt andet - fx. 14 dages varsel.

I prøvetiden er du derfor frit stillet (til gengæld også uden løn) den dag, du siger op. Dvs. opsigelsen gælder fra dags dato og ikke fra en måneds udgang.

Ud over prøvetiden gælder opsigelser pr. en måneds udgang - og fra funktionærens side stiger varslet da til 1 måned. Arbejdsgiverens stiger endnu mere efter fem måneders ansættelse (til 3 måneder).

Med venlig hilsen

Anders Frederiksen

Ret & Råd, Store Heddinge

retraad.gif (5798 bytes)