Kan min fætter miste sit jagttegn på grund af vold?

For et stykke tid siden, blev min fætter frataget sit jagttegn. Han slog en anden person ned, men han brugte ikke nogen form for våben. Jeg har fået at vide at det drejede sig om et knytnæveslag i hovedet, og at offeret havde slået ud efter min fætter forinden.

Han har afsonet 40 dages fængsel, og han fik frataget sit jagttegn. Han var meget nedslået over den sidste dom, da jagt er en stor del af hans liv.

Mit spørgsmål er :

Hvorfor er han blevet frataget sit jagttegn ?

Der er ingen i familien, som forstår denne dom. Der blev ikke brugt nogen former for våben i dette overfald.

SVAR:

Det er næppe hans jagttegn, der er blevet inddraget. Mon ikke det er våbentilladelsen. Den kan til enhver tid inddrages jf. våbenlovens § 2 f.

Dette kan blandt andet ske, hvis en person dømmes for vold. Der er i de senere år sket en betydelig skærpelse af betingelserne for besiddelse af våben (rocker-krigen). Din fætter skal anmode om at få sin våbentilladelse igen. En nægtelse skal begrundes. Han bør i så fald kontakte en advokat.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern

retraad.gif (5798 bytes)