Hvad er straffen for butikstyveri?

Jeg har to veninder, som er blevet "taget" for butikstyveri af henholdsvis en jakke til 500 kr og en bluse til 269 kr. Det er meldt til politiet, og alt det "basale" er ordnet.

Nu er spørgsmålet: Hvad sker der med dem?

Den ene har fået at vide, at hun vil få en bøde, da hun aldrig har gjort noget sådant før, men hvor stor vil en sådan være (ca.)?

Den anden har en tidligere dom for det samme fra 1997. Vil hun også få en bøde, eller risikerer hun at komme i fængsel?

Hvad vil  figurere på deres straffeattest? Og hvor lang tid vil det figurere herpå?

SVAR:

De vil begge få en bøde. Udgangspunktet er en bøde på det dobbelte af det stjålnes værdi - altså bøder på 1.000 kr og 600 kr. Der opereres normalt ikke med gentagelsesvirkning.

Det kommer til at stå i straffeattesten, der er tale om en overtrædelse af straffelovens § 287. Bøden vil figurere i 2 år på straffeattesten.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern

retraad.gif (5798 bytes)