Kan jeg beordres på arbejde i min ferie?

Jeg er ansat som funktionær og ansvarlig for vores IT afdeling. Grundet år 2000 holdt jeg ikke sommerferie og skal nu på 3 ugers ferie.

Da jeg er ene mand i IT, kan det vel tænkes, at jeg bliver kontaktet af firmaet i min ferie. Må de det?

Kan de kræve, at jeg skal komme på arbejde i min ferie?

Hvilken kompensation kan jeg kræve?

SVAR:

Du kan som udgangspunkt ikke blive beordret på arbejde i din ferie - undtagen hvis der opstår en helt usædvanlig force majeure-lignende situation, hvor kun du kan "redde virksomheden".

I så fald kan du selvfølgelig kræve normal løn eller erstatningsferie - evt. overtidsbetaling, hvis der er aftale om det.

Hvis du ikke vil kontaktes af virksomheden under din ferie, kan du jo bare lukke for mobiltelefonen.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk