Kan jeg få fradrag for en forsørgelseskontrakt?

Kære familieadvokat

Jeg er gift med en udlaending. Kan jeg faa skattefradrag i Danmark naar jeg sender et beloeb til min kones familie? Jeg mener at have hoert om dette. Jeg bor pt i Filippinerne, men flytter tilbage til Danmark med min kone senere i 1997 (og faar dermed skattepligtig indkomst).

Hvilken form for kontrakt skal jeg lave og hvad er formaliteterne?

 SVAR

Med virkning fra d. 01.01.1996 blev adgangen til fradrag på forsørgelseskontrakter over for personer afskaffet, hvis disse er ensidigt påtaget. Reglerne er indført med tilbagevirkende kraft, og de gælder derfor også, selv om forsørgelseskontrakten er indgået før d. 01.01.1996..

Begrundelsen var den, at reglerne blev misbrugt.

Du kan læse mere om fradragsret for løbende ydelser på emne nr. 9433.