Kan jeg fratrække både tilskrevne og betalte renter på mit SU-lån?

Jeg er lidt i tvivl om, hvor stort et rentebeløb jeg kan trække fra i skat, i forbindelse med mit SU-lån.

På årsopgørelsen fra Finansstyrelsen, er der en kolonne med "tilskrevne renter i år xxxx". Der er endvidere en kolonne med "betalte renter i år xxxx".

Kan jeg lægge de to beløb sammen, eller kan jeg kun trække "betalte renter i år xxxx" fra ?

SVAR:

Det umiddelbare svar på dit spørgsmål er ja, MEN der er nogle forhold, som du skal være opmærksom på.

For det første kan du kun fratrække renterne én gang.

For det andet er fradragsretten for det aktuelle års renter betinget af, at du ikke er i restance med tidligere års rente.

Når du starter tilbagebetalingen af lånet kan du fratrække årets tilskrevne renter samt de betalte "gamle" renter. Dette kan du fortsætte med indtil alle "gamle" renter er betalt. "Gamle" renter er renter tilskrevet frem til og med året før du påbegyndte tilbagebetalingen. Når de "gamle renter" er betalt, kan du kun fratrække årets tilskrevne renter, da tilskrevne renter for tilbagebetalingsåret og frem jo er fradraget hvert år.

Jeg skal indrømme at det er lidt kompliceret at holde styr på, så husk at gemme dine oplysningssedler vedrørende renterne, da skatteforvaltningen tit kontrollerer rentefradraget på SU-lån.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen