Kan jeg uden gebyr få slettet efternavnet Jensen?

Hej "Familieadvokaten"

Jeg er en ung mand på 27 år som gerne vil vide lidt om reglerne vedrørende navneændring.

Jeg har allerede læst hvad jeg kunne finde hos Jer om emnet, men er stadig ikke helt sikker på reglerne.

Mit specifikke spørgsmål går på om jeg uden gebyr kan få slettet mit nuværende efternavn og bruge mit mellemnavn istedet.
Mit navn er nu: Carsten M.. Jensen og det skulle gerne ændres til Carsten M...

Samme spørgsmål gælder min datter på 2½ som hedder Louise M..... Jensen, hun skulle gerne have lov til at hedde Louise M.....

 SVAR

Der er langt fra sikkert, at du kan få tilladelse til at smide efternavnet Jensen væk og derefter bruge dit mellemnavn som nyt efternavn. Hvis dit mellemnavn er forbeholdt som efternavn, kan du kun få navnebevis på dette navn i særlige tilfælde. Det kan du læse mere om på emne nr. 914.

Hvis du kan få tilladelsen, skal du betale et gebyr på 3.000 kr.

Hvis du både søger navnebevis til dig selv og din datter, er gebyret "kun " på 3.000 kr. i alt. Dette fremgår af navnelovens § 17 a.