Har man som bloddonor ret til betalt frihed?

Kan det at give blod anses for at være folkeligt ombud - på lige fod med f.eks. domsmand?

Jeg har endnu ikke fra egne ansættelseforhold mødt en holdning som siger, at man selv skal betale for frihed til at give blod.

Min kone er ansat som pædagog, og er blevet bedt om, at hun selv skal afholde tiden - hun bruger til bloddonor-tapning.

Jeg er klar over, at man skal advisere tidspunktet og prøve at få det til at passe ind i arbejdsdagen.

Er der nogen helt klare regler om dette forhold, eller er det op til den enkelte arbejdsgivers sociale indstilling?

SVAR:

Din forespørgsel er videresendt til mig, som udover at være advokat i Ret & Råd, Hillerød, tilfældigvis også er landsformand for bloddonorerne i Danmark.

Jeg så gerne retten til frihed til at afgive blod skrevet ind i funktionærloven og diverse overenskomster - men så stor magt har vi desværre endnu ikke. Jeg må derfor erkende, at spørgsmålet er op til den enkelte arbejdsgivers sociale indstilling.

Umiddelbart er jeg forbløffet over, at en daginstitution (hvor arbejdsgiveren vel er X kommune) indtager den beskrevne holdning til spørgsmålet.

Som landsformand er jeg glad for at kunne notere den ildhu, som din hustru og du lægger for dagen. Tak for det.

Med venlig hilsen

Børge Stjernholm

RET&RÅD, Hillerød

retraad.gif (5798 bytes)