Hæfter en kantineassistent for kassemangel?

Først en tak for en fremragende ide

Kan en arbejdsgiver kræve underskud i kassebeholdningen refunderet af medarbejderen (kantineassistent) ?

Der er ikke nævnt noget om dette i ansættelseskontrakten.

SVAR:

Ja, en arbejdsgiver kan godt kræve underskud i kassebeholdningen refunderet af medarbejderen, hvis der er indgået aftale om det - en såkaldt "kassemangelsklausul".

Hvis der ikke er indgået aftale om det, kan arbejdsgiveren ikke kræve det. Det skal i så fald varsles med medarbejderens opsigelsesvarsel som en egentlig ændring af ansættelsesvilkårene.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk