Skall jag betala skatt i Danmark eller Sverige?

Hej!

Jag hittade Er sida på Internet och fann den vara mycket intressant. Jag har en fråga som jag hoppas att Ni kan svara på även om jag bor i Sverige och min fråga gäller både svensk och dansk lagstiftning.

Det är nämligen så att jag funderar på att börja jobba i Köpenhamn och undrar var jag kommer att få betala skatt, i Danmark eller i Sverige? Skatten i Sverige är lägre och lönen i Danmark är högre så hade jag kunnat få erhålla dansk lön med svensk skatt så hade det varit mycket bra. Jag ämnar bo kvar i Sverige vilket förmodligen är ett krav för att betala svensk skatt. Jag har hört att det ska räcka med att jag avskriver mig alla rättigheter till att ta del av Danmarks statligt finansierade samhällstjänster (skola, sjukvård etc.) för att slippa dansk skatt om jag arbetar i Danmark men bor i Sverige. Är det så?

Jag hoppas att Ni kan svara på mina frågor.

SVAR:

Såfremt du påtager dig et arbejde i Danmark og bliver boende i Sverige, vil du være begrænset skattepligtig af den danske lønindkomst (og samtidig fortsat fuld skattepligtig til Sverige).

Den danske og den svenske stat har indgået en aftale om fordelingen af beskatningsretten, den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Efter overenskomstens art. 15 beskattes lønindtægter som hovedregel i arbejdslandet, her Danmark. Sverige lemper i den danske skat efter credit- eller eksemptionsprincippet.

Dit forslag om at frasige dig alle offentlige ydelser mod at undgå at betale skat kan desværre ikke lade sig gøre. En sådan regel findes ikke i Danmark. Spørgsmålet om sociale rettigheder er i meget vidt omfang reguleret af EU (arbejdskraftens fri bevægelighed).

Forinden du tiltræder et job i Danmark vil jeg råde dig til at undersøge forholdene nøje. De skattemæssige aspekter kan sandsynligvis blive afklaret af lensskatteverket i Skåne, ligesom myndighederne i Skåne kan være behjælpelige med oplysning om social sikring m.v.

Med venlig hilsen

Forum Advokater

Advokat Erik Øvlisen