Har jeg pligt til at være medlem af en faglig klub på min arbejdsplads?

Jeg er ansat i en virksomhed, hvor vi har en faglig klub.

I en af paragrafferne står der, at alle ansatte i ... A/S SKAL være medlem af denne klub, og at de på intet tidspunkt kan melde sig ud.

Det vil sige at, man kan ikke arbejde der, uden at skulle betale til en fælles kasse, som der går til alle mulige arrangementer (udflugt/fester/gaver og faglige ting)

Så kommer vi til mit spørgsmål.

Kan det virkelig være tvunget at være medlem af sådan en klub og betale til et fællesskab, man ikke ønsker at være med i?

SVAR:

Hvis din arbejdsgiver er omfattet af en overenskomst med et fagforbund, og der i denne overenskomst stilles krav om medlemskab både af forbundet og den faglige klub, kan du tvinges til at være medlem af den faglige klub, hvis du inden ansættelsen blev gjort bekendt med, at arbejdsgiveren stillede dette krav.

Spørgsmålet er reguleret i foreningsfrihedsloven, hvorefter en arbejdsgiver som udgangspunkt ikke kan afskedige en medarbejder, fordi medarbejderen ikke vil være medlem af en bestemt forening. Hvis medarbejderen imidlertid ved ansættelsen vidste, at arbejdsgiveren krævede medlemskab af en bestemt forening - typisk blot medlemskab af fagforbundet (en såkaldt "eksklusivaftale") - må medarbejderen acceptere at skulle være medlem af foreningen.

Hvis der ikke findes en overenskomst i virksomheden med krav om medlemskab af den faglige klub - eller hvis du ikke blev gjort bekendt med det inden ansættelsen - kan du ikke tvinges til at være medlem. Hvis du melder dig ud, vil du i så fald kun få problemer med kollegerne, som måske vil nægte at arbejde sammen med dig, hvis du melder dig ud af klubben. Det kræver "hår på brystet" at skulle stå imod sådan et pres.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk