Har jeg pligt til at arbejde for et konkursbo?

Jeg er ansat i et firma på vej mod konkurs.

Jeg har fået at vide, at kurator ønsker at ansætte mig i konkursboet i en periode.

Mister jeg noget af min godtgørelse fra Lønmodtagernes Garantifond på denne måde - modregnes den betaling jeg får i godtgørelsen.

Kan jeg nægte af blive ansat i boet??

SVAR:

Du har pligt til at blive ved med at arbejde for din arbejdsgiver, selv om firmaet erklæres konkurs og selv om du siges op.

Lønmodtagernes Garantifond træder først til, når du ikke længere får løn fra konkursboet. Man kan derfor godt sige, at du mister noget ved at arbejde for  boet forstået på den måde, at du er nødt til at arbejde for din løn.

Du bør for en ordens skyld under alle omstændigheder med det samme anmelde dit krav til garantifonden, når arbejdsgiveren erklæres konkurs.

Med venlig hilsen

Sigurd Trolle

Ret & Råd, Kolding/Fredericia

jug-logo.jpg (14017 bytes)