Kan min arbejdsgiver fastsætte tvungne feriedage?

Jeg er ansat som HK'er i det offentlige. Der foreligger ikke aftale ved ansættelsen om "tvungen" ferie.

Nu taler virksomheden om dage, hvor kontoret lukker på normale arbejdsdage.

Kan jeg blive tvunget til for egen regning - altså bruge mine egne feriedage herpå eller kan jeg forvente, at hér vil arbejdspladsen betale.

Må arbejdspladsen overhovedet (uden aftale) lave "tvungne" feriedage ?

SVAR:

Der er intet i vejen for, at virksomheden fastlægger "tvungne feriedage".

Udgangspunktet efter ferieloven er ganske vist, at ferien skal aftales mellem parterne, men det er virksomheden der har det sidste ord.

Hovedferien (de 3 ugers sommerferie) kan af virksomheden varsles med 3 måneders varsel, så der f.eks. kan blive tale om virksomhedslukning i industriferien.

Restferien (2 uger) kan af virksomheden varsles med 1 måneds varsel - herunder altså også enkeltdage.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk