Skal min bror betale skat af en findeløn på 10.000 kr.?

Min bror har fået 10.000 kr. i findeløn for at have fundet en dyr bil.

Hvordan er skattereglerne?

SVAR:

Dusører er skattepligtige som personlig indkomst, medmindre der er af Folketinget er vedtaget en særlig bestemmelse, der gør dusøren skattefri.

Dusøren er formentlig ikke udbetalt efter reglerne i lov om hittegods og er derfor er næppe omfattet af denne nye bestemmelse i ligningslovens § 7, 28), som gælder fra og med indkomståret 2003:

Findeløn og godtgørelser, som udbetales i henhold til lov om hittegods eller bestemmelserne om danefæ og danekræ i museumsloven, samt dusører og belønninger for indsats for at redde mennesker eller medvirken til at opklare eller forhindre en forbrydelse, når de pågældende indsatser ikke hører til den pågældendes erhverv

Dusøren er derfor formentlig skattepligtig som personlig indkomst.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus