Bør jeg gå med til en voldgiftsklausul i min ansættelseskontrakt?

Jeg er i gang med at underskrive en ansættelseskontrakt med min arbejdsgiver. Denne ønkser voldgift i Danmark frem for alm. arbejdsret i tilfælde af, at uoverensstemmelser skulle opstå.

Er der nogle specielle fælder, man skal være opmærksom på som arbejdstager i denne forbindelse ?

En af mine bekendte nævnte noget om risiko for høje omkostninger og evt. også et højt depositum, hvilket  ikke ville være tilfældet ved en alm. arbejdsret.

SVAR:

Der findes ikke i Danmark en såkaldt alm arbejdsret, medmindre du er overenskomstansat indenfor DA/LO systemet. Da jeg ikke går ud fra, at du er dette, står valget mellem de almindelige domstole og en voldgiftsret.

En voldgiftsret har for parterne nogle fordele (det går typisk hurtigere og det er ikke offentligt), men har bestemt også en række ulemper.

Ulemperne er som du selv er inde på omkostningerne, da det sædvanligvis er betydeligt dyrere at føre sager for en voldgiftsret end for de almindelige domstole. Da det endvidere sædvanligvis er arbejdsgiveren, der er økonomisk bedst funderet, og da en lønmodtager ikke vil kunne få retshjælp i henhold til de sædvanlige forsikringsbetingelser til en sag, ligesom fri proces ikke vil kunne bevilges, viser det sig ofte, at en lønmodtager ikke vil indlade sig på en voldgiftssag, og derfor frafalder et ellers muligt krav alene af omkostningsmæssige grunde.

På den baggrund fraråder jeg sædvanligvis lønmodtagere at indgå en voldgiftsaftale, så der er bestemt noget om det du har hørt fra din bekendte.

Med venlig hilsen

advokat Jan Aarup

RET&RÅD, Hillerød