Skal jeg betale skat af renterne af godtgørelse for svie og smerte og varigt mén?

Efter en fejloperation hos en privatlæge i 1995 fik jeg som følge af lægens udvidede ansvarsforsikring i 1998 udbetalt en erstatning.

Forsikringsselskabet indberetter nu for året 1998 til Told og Skat et rentebeløb på ca. 25.000,- kr.

Er renter af en erstatning skattepligtige, når erstatningen vedrører varigt mén samt svie og smerte?

Skal renterne, hvis der er skattepligt, beskattes i det år de bliver udbetalt?

På forhånd tak for dit svar.

Mvh. Den skadelidte.

SVAR:

Renterne er skattepligtige, selv om selve erstatningen for varigt mén og svie og smerte ikke er skattepligtig.

Renterne er skattepligtige i det år, hvor du erhvervede endelig ret til renterne, og det er formentlig i 1998, hvor erstatningen blev udbetalt.