Har en samværsfar ret til omsorgsdage og barnets første sygedag?

Jeg har en 4-årig datter, som bor hos min ex-kone . Vi har fælles forældremyndighed . Jeg ser mit barn hver anden weekend + en hverdag i hver uge. Det sker, at hun overnatter hos mig i hverdagene også .

Spørgsmålet er så, om jeg er berettiget til barnets første sygedag?

Jeg har måske sågar ret til omsorgsdage også?.

Venlig hilsen

J.F

SVAR:

Regler om barnets første sygedag og omsorgsdage er ikke lovregler men derimod overenskomstregler.

Det er derfor som udgangspunkt afgørende, om du er omfattet af en overenskomst og hvad der står i den eventuelle overenskomst - herunder om der overhovedet er regler om barnets første sygedag og omsorgsdage.

Generelt er det dog min opfattelse, at reglerne gælder for hjemmeboende børn. Hvis din datter bliver syg i en periode, hvor hun bor hos dig, må hun betragtes som "hjemmeboende" hos dig, således at du har ret til både barnets første sygedag og omsorgsdage.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk