Er jeg bortvist med rette?

Jeg er selvstændig erhversdrivende på fuld tid og havde et deltids lønmodtagerjob ved siden af i en offentlig institution. Jeg blev i sidste uge borvist fra mit lønmodtagerjob uden advarsel eller opsigelsesfrist og 4 uger før jeg skulle gå på barselsorlov.

Grunden skulle være følgende:

Min arbejdsgiver mener, at jeg har arbejdet i min egen virksomhed, mens jeg var sygemeldt på mit lønmodtagerjob.

Min forklaring:

Medio december var jeg nødt til at sygemelde mig på mit lønmodtagerarbejde og derfor også lukke min butik. En eftermiddag var jeg dog nødt til at aflevere en vare til en kunde, som denne havde bestilt og skulle bruge dagen efter. Mens jeg sad i butikken og ventede på kunden, kom min arbejdsgiver forbi og stoppede ud for min butik. Jeg tog imod hende og forklarede, at butikken selvfølgelig var lukket, men at jeg var nødt til at aflevere noget.

Dagen efter modtog jeg med taxi min bortvisning.

Jeg ved da godt, at man ikke må drive selvstændig virksomhed et sted og være sygemeldt et andet, men er der ikke noget det hedder, at man har lov til at afvikle nogle ting under en sygemelding? Må de godt bortvise mig på det grundlag, uden advarsel og mens jeg er sygemeldt og fratage mig min barselsorlov?

Er der overhovedet noget, jeg kan stille op her?

SVAR:

Du har helt ret i udgangspunktet, nemlig at du naturligvis ikke kan være sygemeldt hos din arbejdsgiver og samtidig arbejde i din selvstændige virksomhed.

En sygemelding betyder imidlertid normalt ikke, at du er tvunget til at ligge hjemme i din seng, mens du er syg - naturligvis afhængig af sygdommens art. Du må gerne udføre et ærinde, sålænge det ikke forværrer sygdommen.

Det er min opfattelse, at du har krav på såvel løn i opsigelsesperioden som godtgørelse efter ligebehandlingsloven (op til 78 ugers løn), da du er bortvist under graviditet.

Du skal straks protestere skriftligt mod bortvisningen og tage forbehold om erstatnings- og godtgørelseskrav, hvorefter du hurtigst muligt skal kontakte en advokat.

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk