Har jeg ret til løn i juleferien?

Jeg er fast lønnet funktionær og får ikke feriepenge: Jeg har været ansat i over 1 år.

Jeg er under tidligere afholdt ferie ikke blevet trukket i lønnen, men ved de sidste 5 feriedage afholdt i december - er jeg blevet trukket i lønnen for de 5 dage.

Det skal hertil nævnes, at jeg havde afholdt 14 dages ferie før de 5 dage i december.

Jeg er lidt i tvivl om, hvor jeg står, og jeg håber I kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Peter

SVAR:

Funktionærer er sædvanligvis omfattet af ferielovens § 14.

Efter ferielovens § 14 skal lønmodtagerne have fuld løn under ferien i stedet for feriegodtgørelse. Desuden er der ret til et særligt ferietillæg på 1% af lønnen i optjeningsåret (det forudgående kalenderår), som udbetales kontant når ferien holdes.

Der er dog kun ret til fuld løn under ferien i det omfang, at den er optjent i optjeningsåret.

Hvis der holdes mere ferie, end der er optjent hos arbejdsgiveren, har arbejdsgiveren ret til at trække i lønnen, og lønmodtageren må så bruge den feriegodtgørelse, som han evt. har optjent hos en tidligere arbejdsgiver, eller evt. feriedagpenge fra A-kassen.

Optjeningsåret følger kalenderåret, og ferieåret løber fra 2. maj til 1. maj. Der optjenes ret til 2,5 feriedage pr. måned.

Hvis du f.eks. blev ansat 1. oktober 1997, optjente du i 1997 7,5 feriedage (3 måneder á 2,5 dage) til afholdelse i ferieåret 2. maj 1998 til 1. maj 1999.

Hvis du har holdt 14 dages ferie uden løntræk, har din arbejdsgiver behandlet dig pænt !

Med venlig hilsen

Steen Marslew

Advodan, Holbæk